User Unfriendly: Nové internetové bankovnictví mBank
Dlouho jsem váhal, zda toto sepsat a shodit s tím ze sebe nechuť z nového internetového bankovnictví mBank. Váhal jsem, protože jsem doufal, že si zvyknu, alespoň trochu. Za půlroční používání jsem si nezvykl vůbec, tak musím své pocity ventilovat takto. Píši to také z důvodu, že mě zajímá, zda jsem sám, komu nový vzhled (a některé nové funkce) vadí, nebo ne. Z mého pohledu je zkrátka vadné a zcela user unfriendly nové internetové bankovnictví od mBank.
Nezačalo to nejlépe
Pro první přihlášení do nového bankovnictví jsem si musel změnit heslo. K tomu nemá výhradu, jde poměrně o pochopitelnou věc. Jenže změna hesla se nedařila. Stále se objevovala nicneříkající hláška, že se to nepovedlo. Rozklikl jsem tedy odkaz „Máte problémy s přihlášením?“ Tam se dočítám, že používám nepovolený speciální znak. Jen tak na okraj, ve starém bankovnictví byl tento znak povolen, a je to běžně užívaný znak. Vlastně nejde o nic tajného, když ho nyní již nemůžu používat, šlo o %. Minimálně z tohoto pohledu nejde o zvýšenou bezpečnost, spíše naopak.
První dojem: Zmatení
Původní staré internetové bankovnictví mělo sice grafiku z devadesátých let, ale bylo přehledné, jednoduché, rychlé a hlavně funkční. Klasické levé menu nešlo přehlédnout a nalezli jste v něm rychle vše, co potřebujete. Šlo totiž takříkajíc rozbalovat.
V novém bankovnictví nic takového není, tam musíte jít najisto. A když nevíte, kde to najdete, tak klikáte třeba hodinu. Nová grafika možná připadá většině uživatelů jako moderní a líbivá, ale je nepraktická a user unfriendly. Jednotlivé funkce nejsou totiž zařazeny v kategoriích úplně intuitivně. Například k provedení základní jednorázové platby musíte 5krát kliknout: Platby => Platby => Pro osobu nebo firmu => Název příjemce => Pokračovat s platbou pro zadaného příjemce. Hurá, jsem na formuláři, nehledě na zmatení při zadávání Názvu příjemce, často znám totiž pouze číslo účtu. Ve starém bankovnictví to šlo jedním klikem! V jednoduchosti je krása, že?
Druhý dojem: Ještě větší zmatení a nepochopení
Co očekáváte od svého internetového bankovnictví? Ano, správně, že bude obsahovat hru, nebo že budete sbírat odkazy jak na skautském táboře. Skvělé. Když jsem to viděl poprvé, tak jsem chvilku doufal, že jsem se stal obětí žertíku. Bohužel, je to realita a nechápu to dodnes. A nesmím také zapomenout na profilovou fotku, to je základ každého moderního bankovnictví. Tipuji, že management banky tráví příliš času na Facebooku.
Třetí dojem: Chyby
Chyb a nedostatků má nové bankovnictví požehnaně, až se divím, že prošlo přes uživatelské testy. Možná ale nepošlo, protože jako beta-tester slouží každý z nás. Například bych uvítal při zadávání platby informaci o tom, který platební symbol je který. Pokud edituji uložený vzor a potřebuji změnit variabilní symbol (to je velmi častá varianta), tak nevím, který to je.
Když jsem měl na zákaznickou podporu upřesňující dotaz ohledně nové funkcionality nazvané Pravidla transakční historie (chtěl jsem si třídit platby dle odchozího čísla účtu), dostal jsem odpověď, že kategorizace dle čísla účtu není zatím možná. To mi ovšem připadá jako důležitější a užitečnější filtr než např. variabilní symbol, ten můžu mít u milionů plateb nastaven jako 1 a nevyfiltruju si tak nic.
Dále jsem například přesvědčen, že se mi ze starého bankovnictví nepřevedly všechny uložené předdefinované platby. Nebo jsem je nenašel, nebo se nevejdou na jednu stránku a nelze přejít na stránku další. A mohl bych pokračovat. Zdaleka jsem ani nevyzkoušel všechny možnosti nastavení, které nové bankovnictví nabízí, asi mám obavu, že bych provedenou změnu nedokázal vrátit zpět. A trávit hodiny se zákaznickou podporou se mi fakt nechce. Například vůbec nemám odvahu propojovat své bankovnictví s Facebookem.
Jak dlouho ještě pojede současně také staré bankovnictví?
Závěrem možná malá úvaha. Myslím, že i sama mBanka si je vědoma zásadních chyb, protože jinak by již dávno (jak měla původně v plánu, tuším k 30.4.2014) staré bankovnictví odpojila. Dosud totiž běží obě verze současně. Převážně využívám tu novou, abych si zvykl, než tu starou vypnou, ale zatím svádím těžký boj. Jak jste na tom vy?
Obsáhlou recenzi na nové internetové bankovnictví mBank nám zaslal pan Němec. Děkujeme.
Naprostý souhlas. Kvůli tomuto zprasenému internetbankingu opravdu vážně přemýšlím o změně banky… Equa vypadá velmi zajímavě.
1Se službami mBanky jsem spokojen. Až na její nové internetové bankovnictví. Podotýkám, že obsluhuji ještě 3 další internetová bankovnictví u jiných bank. Ale to nové mBanky, je jak dětská hra, připadám si jako v „Sim City“ a ne jako v bance, přes kterou spravuji 4 účty. Bojím se dne, kdy banka odstaví starý systém, který je perfektní. S pozdravem Petr_
2A je to tady! Staré původní bankovnictví mBank se bude vypínat. Myslím, že boj pro zachování starého bankovnictví jsme prohráli 🙁 A přitom sami píšou, že starou verzi stále používá 25% uživatelů resp. že nové využívá více jak 75%. Myslím, že si přidávají, že nás co nové bankovnictví nechce je více, viz nejrůznější fóra.
3Vypínání původního internetového bankovnictví bude probíhat v období od 11. 8. do 17. 8. 2014.
Jdu si hledat novou banku!
Jak platit SIPO? Zadam pozadované udaje, odešlu a za dva dny je zpět na učtu. Zopakuji platbu a je to stejné, posledního v měsíci běhám na poštu platit SIPO s poplatkem, protože kartu mBank neberou. Má někdo zkušenost, jak se tam probojovat? Děkuji.
4Budu muset změnit banku. vubec se nevyznám v tom novém int. bankovnictví. škoda. To staré bylo přehledné.
5Připojuji se k výše popsanému názoru, že nové bankovnictví mBanky je totální „shit“! Mohl bych zde uvádět konkrétní příklady proč tomu tak je, ale k čemu? Prostě to tak je. Přehlednost, jednoduchost, intuitivnost a příjemnost používání starého bankovnictví je kompletně pryč. Přes noc se nejoblíbenější internetové bankovnictví stalo tím nejhorším ze všech. Nechápu mBank, že se zbaví svojí hlavní devízy – tj. nejpřehlednějšího internetového bankovnictví. Většina ostatních bank dnes nabízí daleko lepší podmínky než oni, ale já u nich zůstaval právě kvůli té na pohled archaické, ale ve skutečnosti skvěle použitelné internetové bance. To co udělali, může udělat snad jen hlupák. Také od nich odejdu.
6S mBankou po novém roce také končím, když už jsem si asi po roce konečně částečně osvojila (asi tak na 10%) nové internetové bankovnictví, tak přicházejí s dalšími pruďárnami. Končí 3% úrok na mSpoření a hlavně chtějí zpoplatnit nevyužívané platební karty. To už je na mě moc. Proč bych si měla každý měsíc hlídat, zda jsem provedla platbu za 500 Kč nebo ne? Nechci!
7Karta jde prý deaktivovat, ale co z toho. Chci zase účet s kartou, ale nechci si hlídat padesát nejrůznějších limitů a omezení. Štvou mě již delší dobu, a už je toho na mě moc. Budu odcházet nerada, ale půjdu…
Taky se mi to nove IB moc nezdálo, ale nějak jsem si zvykl a naučil se trpělivosti a někdy i trošku více hledat ten správný klik. Nezvykl jsem si však natolik, že bych u toho nezkoušel jiné banky. Zkusil jsem nejdřív GE Money Bank, kvůli tisícovce po 4 mesících, ale pak jsem ten účet zase hezky zrušil, protože mě již nebavilo sledovat zda tam posílám každý měsíc 7litrů. To není úplně samozřejmé, že tam něco přibyde, v době kdy skutečná nezaměstnanost již není zanedbatelná jak do r. 2008 a konec krize je pouhým mediálním zaříkavadlem amer. neoliberalismu kolem nás. Nakonec jsem si druhý účet založil v domácí FIO bance a zatím jsem hodně spokojen. Nejenom s IB, ale i s rychlostí vyřizování kolem účtů na pobočce. V GE to vyřizování zkládání účtu trvá cca 2.5 x pomaleji než v pobočce FIO a silně pochybuji, že záleží na pobočce…
8Prosím držte mě, padám ze židle. Nové internetové bankovnictví od mBank se umístilo na 3. místě v soutěži Zlatá koruna v kategorii On-line aplikace.
9Pro boha kdo pro to hlasoval? Tuto anketu jsem vždy považoval za seriózní a objektivní. Teď nevím …
http://www.snadnefinance.cz/aktuality/vysledky-souteze-zlata-koruna-2015/