Nový polský Baumax a jejich postup reklamace
Mám negativní zkušenost s reklamací v novém Baumaxu, který letos s velkou slávou opět otevřel své obchody, tentokrát ale pod hlavičkou polských majitelů.
V Baumaxu jsem si koncem letošního léta zakoupil benzínový křovinořez (zřejmě polská výroba/montáž čínských komponent). Zakoupený křovinořez ale nefungoval ani 5 minut, prakticky u něj nešlo vůbec přidávat plyn. Okamžitě jsem jej tedy reklamoval s myšlenkou (nebo spíše přáním), že pokud se vada na výrobku vyskytne v průběhu šesti měsíců od zakoupení, neměl by být s reklamací problém a obratem dostanu křovinořez nový.
To jsem se ale přepočítal, křovinořez si vzali a zaslali ho do servisu někam do Polska. Na vyřízení reklamace jsem tak čekal tři týdny. Což je asi trochu nefér, ale bohužel podle zákona. Zpět ale dorazil křovinořez s tím, že byla má reklamace neoprávněná a tudíž se zamítá. Dle vyjádření servisního technika se závada neprojevila. Zde již ale vidím rozpor s naší legislativou. A to protože:
Rozdíl v reklamaci do šesti měsíců a po uplynutí této doby je v rámci dokazování. Dle ustanovení § 2161 odst. 2 občanského zákoníku platí, že pokud se objeví vada do šesti měsíců, má se za to, že vada tam byla již při převzetí. Z tohoto ustanovení dovozujeme, že prodávající má po dobu prvních šesti měsíců důkazní břemeno. Pokud by Vám například reklamaci neuznal, musel by prokázat, že vada na zařízení není, případně že jste ji způsobil Vy. Pokud to nedokáže, musí reklamaci uznat. A jediný relevantní důkaz je znalecký posudek vypracovaný nezávislým soudním znalcem, samozřejmě na náklady prodávajícího.
Znalecký posudek mi předložen nebyl a to ani, když jsem jej po Baumaxu požadoval. Jen mi byl vrácen zpět křovinořez, který je prý zcela v pořádku a reklamovaná závada se na něm neprojevuje. Byl jsem trochu naštvaný, proč to tedy trvalo takovou dobu, když je vlastně křovinořez OK. Že by snaha prodlužovat reklamační lhůtu na maximu? Navíc mám být prý rád, že mi nebudou účtovat poplatek za neoprávněnou reklamaci. Drzost, na to nemají nárok! Nechtěl jsem se ale více rozčilovat, byl jsem také trochu rád, že mám svůj křovinořez konečně doma. Více jsem to tedy neřešil a křovinořez jsem si odvezl domu.
Má radost byla ale ukvapená. Opět jsem s „bezvadným křovinořezem“ neposekal ani metr. Po několika minutách marného boje jsem jej tedy opět naložil do auta a vezl ho zpět do Baumaxu. Závada stejná, nelze přidávat plyn.
Reklamuji tedy podruhé totožnou závadu. Křovinořez opět putuje do servisu někam do Polska. Na vyřízení reklamace tentokrát čekám 30 dní. Začíná podzim a obávám se, že letos již zahradu díky Baumaxu posekat nestihnu.
Po 30ti dnech nemám žádné vyrozumění o výsledku reklamace, následující den proto jedu do Baumaxu. Tam se dozvídám, že můj křovinořez je stále v Polsku. Jsem přemlouván, ať ještě pár dní počkám, to odmítám a požaduji vrácení kupní ceny. Tu nakonec i dostávám. Díky neschopnosti polského servisu tak má reklamace dopadla relativně dobře, tedy až na to, že jsem byl dva měsíce bez křovinořezu.
Na závěr bych ale ještě rád upozornil na pár nestandartních formulací při nahlašování reklamace. V Baumaxu mají na podání reklamace připravenou šablonu a sází na to, že si ji většina zákazníků ani nepřečte. Je to od nich docela sprosté, posuďte sami, co vám chtějí podstrčit. Tučně to samozřejmě zvýrazněné nemají:
1) Zákazník požaduje opravu zboží, i když nebude reklamace uznána a to na náklady zákazníka: ANO
2) Předpokládaný termín vyřízení reklamace: do 30 dní.
Děkujeme našemu čtenáři, který se podělil o své zkušenosti. A přispěl tak dalším příkladem, proč je důležité si obecně podepisované dokumenty důkladně přečíst. Děkujeme.
V Baumaxu už nic nekoupím. Má totiž oproti jiným hobbymarketům jednu velkou nevýhodu – nevezme vám zpět zakoupené zboží, které vám z nějakého důvodu nevyhovuje, např. nepasuje apod.
1Ano, nemusí, není to jejich povinnost. Ale proč riskovat a nakupovat u nich, když třeba v OBI mi vše vždy ochotně vyměnili.
Podobná zkušenost z Baumaxu. Mám nejbližší prodejnu s nářadím v Olomouci a to je 40km od nás. Koupil jsem tedy v Olomouckém baumaxu pásovou brusku, odjel domů a vše připravil na práci (brousit staré trámy na půdě). Obrousil jsem jeden trám a bruska po půl hodině přestala fungovat. Přerušil jsem tedy práci, celý se převléknul a jel 40km do Baumaxu brusku vrátit s tím, že jsem měl stejný pocit, že pokud se závada projeví takhle brzy, měli by nářadí vyměnit. Ale ejhle, to jsem se přepočítal. V Baumaxu nepříjemný personál, který Vám ještě do očí řekne, že vy jste si tento výrobek vybral, tak je to vaše věc, že se pokazil a musíte čekat. Po zavolání vedoucího ještě horší přístup, výměna a vrácení peněz v žádném případě, znají reklamační zákon a nic takového tam prý není. Zboží posílají výrobci do Karlových varů, nářadí na zápůjčku nemají – prý nejsou půjčovna. Požadoval jsem náklady na dopravu, prý ano, proplatí, ale jen na nezbytně nutnou pro zavezení zboží na reklamaci tam a zpět tedy vlak či autobus. Říkám jim, že k nám vlaky nejezdí a autobus pouze s přestupy. Nezájem. 30 dní je lhůta a přes to nejede vlak. Pěkně blbé zákony pro spotřebitele, který dotuje svými penězi obchod a nemá své zboží. Baumax již nikdy více, doporučuji vše se vyhnout. Jejich přístup je prostě polský.
2Dobrý den, dnes jsem měl podobnou zkušenost, zakoupené kleště nebyly kompletní, samozřejmě zjištěno až doma. Jedu zplátky s tím, že mi kleště vymění nebo dostanu peníze na zpět, ale to ani náhodou, jiné kleště neměli a peníze že mi dle zákona vracet nemusí. Musel jsem si teda vybrat jiné zboží, které jsem vůbec nechtěl. Personál příjemný jako vlčák na zloděje a vzhledem k tomu, že kleště byly do práce tak musím doufat, že mi zaměstnavatel proplatí jiné zboží než jsem měl původně domluvené. Do Baumaxu již nikdy nakupovat nepůjdu.
3